Mzungu's in Orange! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu Mzungu's in Orange! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu

Mzungu's in Orange!

Door: Blokkieom

Blijf op de hoogte en volg Emma

18 Juni 2012 | Oeganda, Mukono

Welkom in Afrika, waar de stroom het vaker niet dan wel doet, maar je toch weer verbaast bent als ie het wel doet! Waar de apen in de bomen achter het guesthouse spelen, en de bora bora's je aan alle kanten voorbij zoeven!

Idd geland in Uganda! yeeh! Het is toch wel weer even flink wennen hoor!
Ben dan wel al 2 x in Afrika geweest (verwent nest!!) ;) maar zuid afrika is zeer westers vergeleken met uganda. (maar alles went!)

Maandag heeft het hostel me op het vliegveld afgezet, klaar voor 4 langere (en kortere) vluchten... Eerst van Cairns naar Melbourne, waar ik verbaast zag dat iedereen echt een winterjas droeg! (ja daar was het wel koud!) toen Melbourne-Perth, weer helemaal thuis op het vliegveld! Fijn om het daar weer af te sluiten, ondertussen was het 11.45 perth tijd dat we wegvlogen naar Johannisburg, waar we smorgens om 6 uur landen. Omdat er geen hond van Perth naar Jo'burg gaat lekker de ruimte, de grondstuwardes was zelfs zo lief om me ergens anders neer te zetten, dat ik 2 stoelen kon hebben! slaappil er in, en best een goede nacht gehad! OP Jo'burg 6 uur wachten, en toen eindelijk de laatste vlucht! ondertussen scheet ik echt 7 kleuren, Charles, de contactpersoon in Uganda zou me op komen halen, maar toch geen idee wie hij is en hoe hij er uit ziet! 7 uur savonds in Entebbe aangekomen (jullie 8 uur, nog maar 1 uutje verschil! het word steeds beter! nog even en dan zitten we weer op dezelfde tijd!) WOnderbaarlijk genoeg was mijn tas ook aangekomen! en ja hoor, ook Charles stond met chauffeur te wachten, via kampala (hoofdstad) naar Mukono gereden, volgens mij uiteindelijk ook nog 2 uur over gedaan, want er blijken verkeersregels te zijn, maar tot nu toe heb ik die nog niet ontdekt! ;) (voor de gene die vietnam kennen, bijna net zo erg! hier iets rustiger, maar het scheeld niet veel) Bij het Guesthouse (besaniya icu guesthouse in Mukono voor de gene die het willen opzoeken) ontvangen door Bas en Roland, 2 nederlanders die een project op een dovenschool doen. Ik heb mijn eigen banda (rond huisje met rieten dak) gekregen, staan 2 bedden in, maar voor nu heerlijk voor mezelf! Helemaal gesloopt meteen gaan slapen, met alle afrikaanse geluiden op de achtergrond.

Woensdag begonnen met een koude douche! Er zijn 2 'warme' douches, die opgewarmt worden door de zon, dus dat is voornamelijk smiddags. (echt warm worden ze niet geloof ik, tot nu toe alleen koud gehad, maar dat is niet erg, alles went!)
Charles heeft mij Mukono laten zien en veel verteld over Uganda en cultuur verschillen.
Die middag met Bas en Roland en Danielle en Roelf (de nederlanders die nu het guesthouse runnen) naar het dovenschooltje geweest waar Bas en Roland voor een goed hek gezorgd hebben. Omdat de kindjes doof zijn, en daar ook wonen is het niet veilig om ze op straat te laten lopen, het verkeer is een chaos, en let niet op overstekende kinderen, daar zij doof zijn, horen ze de bussen e.d niet, en worden aangereden. Nu met dit hek is er meer controle op de kinderen (dit is een van de redenen) Ze zijn hier heel blij met hun hek.
Die avond jaja, allemaal in het oranje en naar kampala gegaan om NL-DUI te zien! Pfff we hadden net zo goed thuis kunnen blijven! (wat we vanavond dus ook doen!)

Er zitten hier nog 2 meiden in het guesthouse die geneeskunde doen, zij lopen co schappen in een ander ziekenhuis in Mukono, er zijn 3 meiden die toerisme doen, die lopen hier stage, en 1 jongen die hier stage loopt/werkt en iets met apen wil doen. Vandaag is er een australier aangekomen die hier een paar dagen blijft, de rest is allemaal voor langere tijd, het is wel gezellig met al die nederlanders. Eten kan gewoon bij het guesthouse, aangeven of je mee wilt eten of niet.

Donderdag met Charles naar Kawolo hospital geweest om kennis te maken en rond te kijken. Eerst een kort praatje met de opper dokter, daarna een kleine rondleiding. Mijn hemel, wat een oude troep daar! sta niet verbaast te kijken als je een bed met nog maar 2 wieltjes ziet, waarvan dan 1 poot steunt op een paar bakstenen en de ander ergens in de lucht bengelt. Ook loopt er gewoon een kat in de ronte, en het zou me niets verbazen als ie ook gewoon de O.K in kon! Er staat wel een ambulace, maar die doet het niet meer. Ook van de 11 dokters die er zouden moeten zijn, zijn er maar 5. Het verplegend personeel word geacht om 8 uur te beginnen, dus als ik er om 9 uur was, was dat vroeg genoeg ;)
Na Kawolo zouden we eigenlijk nog naar Acheru gaan (ander ziekenhuis waar ik de laatste 6 weken heen ga) maar door de afrikaanse tijd hadden we daar geen tijd meer voor :P Nu maandag daar heen.

Vrijdag mijn eerste dag in het ziekenhuis! Eerst met Boda boda (brommer) naar de taxi standplaats en daar met taxibusje naar Kawolo. Het 'probleem' met de taxibusjes is alleen, dat die dus pas wegrijden als de hele bus vol zit, ze blijven dus ook rustig 2 uur wachten als er nog 2 mensen bij kunnen... Dit keer viel het mee, slechts 20 min gewacht tot we gingen. Bij het ziekenhuis aangekomen bij de hoofdzuster een gesprekje gehad. Omdat ik geen uniform heb (die hebben we niet bij leekerweide, wat ze hier totaal niet snappen, kennelijk ben je zonder uniform geen echte verpleegkundige) eerst eens een uniform gaan zoeken, gelukkig hadden ze alleen nog een veel te groot blauw geval (dat je vaak bij operaties ziet wat ze aanhebbben) valt erg mee dus! want normaal dragen ze allemaal een jurk hier, met zo'n gek ding op de kop, maar dat hoef ik niet! jeey! ;)
Vrijdag zijn er vaak lezingen, dus nu ook, eentje over PeP (medicijn als je met Hiv/Aids in aanraking denkt gekomen te zijn, kan je dit slikken als je er op tijd bij bent, bijv. na een prik accident enz.) daarna over teamwork.
Toen was het toch echt tijd om op de zaal te beginnen, ik roteer over verschillende afdelingen. Beginnend bij Female ward. We gingen meteen medicijnen delen, gaat nogal anders hier, iedereen heeft een infuus(naaltje) en daar gaat alles door. er zijn 24 bedden, we zijn volgens mij wel 2 uur bezig geweest met medicijnen delen, daarna was het tijd voor lunch, hier eten ze warm en veel, dus dast ik gewoon broodjes at was nogal lachwekkend! tja zo ieder zijn ding... :P Die middag was er een kerkdienst in het ziekenhuis, omdat ik had laten vallen dat ik wel naar een katholieke basischool ben geweest moest/mocht ik mee. Ze zijn erg gelovig hier, en gaan ook op elk moment naar de kerk, al is het 4 uur midden in de nacht! (word regelmatig wakker gemaakt door ugandesen die dan beginnen te zinnen en bidden, dat hoor goed bji ons, want we zitten onder prayers hill)

Zaterdag heerlijk uitgeslapen, toch nog wel een beetje een jetlag, dus dat was lekker. s morgens zijn Bas en ik (andere bas dan die van de dovenschool, want die zijn ondertussen weer terug in NL) Een sim kaart gaan zoeken. Heb nu een Ugandees nr, voor wie hem wil, mijn ouders, Sanne, Marrie(?), Laurens en Lotte K hebben het, als je het wil hebben, of je kan even een berichtje achter laten/mailen, dan meel ik het!
S middags was het tijd voor Voetbal!! jaja geen Nederland dit keer, maar Uganda-Congo! Nou Ik denk dat Nl maar mee moet doen met de africa cup! echt het was geweldig hoor, maar voetballen kunnen ze niet hier! We zaten in het stadion in Kampala tussen allemaal ugandezen (het stadion was vol) met 2 ugandesen die hier werken. Ik denk dat ik maar fan word van Uganda, want ondanks dat ze niet kunnen voetballen, hebben ze teminste wel het doel vinden, en hebben met 4-0 gewonnen. Feest dus!

Vandaag lekker rustig aan gedaan, vanavond gaan we naar NL kijken, gewoon hier in Mukono. Het is echt bizar dat ik gewoon met de laatste 3 maanden bezig ben, en alweer bijna een week in afrika ben. De cultuur is hier zo anders, dat kan je je niet voorstellen. Dat merk je denk ik ook pas, nu je er ook echt woont en werkt. 'Wij blanken' worden gezien als Mzungu's (wat blanken, of reizende blanken betekend) die zon leuke boom in de achtertuin hebben staan, zoeen waar van die briefjes en munten aan groeien, helaas is dat niet zo, maar ik kan hun ook wel weer snappen, je kan toch je ticket betalen? dan heb je toch geld? Tja... we horen dan ook overal 'Mzungu' het schijnt niet echt een scheldwoord te zijn, maar nog vrij positief, tja ik vind het best! :P We maken er zelf ook grapjes over.
Komende week vooral nog wennen hier denk ik, en van dinsdag tot vrijdag werken in het ziekenhuis.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat!













































  • 17 Juni 2012 - 14:02

    Marrie:

    Wauw!!!! Wat een schakeling van australie naar Uganda! Maar ook hier ga je een geweldige tijd hebben en vooral heel veel leren en zien!!

    Ps, ja ik heb je nummer

    kuss

  • 17 Juni 2012 - 14:06

    0ma:

    Gelukkig ben je goed aangekomen. Wat een avonturen weer. Met veel belangstelling hebben we alles gevolgd.
    Nu begint het ëchte"werk. Veel succes!!!
    0ma en 0pa.

  • 17 Juni 2012 - 15:16

    Piet:

    Lieve Emma,
    Het is even schakelen, maar dat kan je. Ja, al 2 x in A. wat een ervaringen he! Wij waren er met zijn allen in 2003, gaat snel. Valt het te vergelijken met Zambia?
    Hoop dat het interssant wordt in het z.huis. Werkse, moet dat ook weer wennen? liefs xxx

  • 17 Juni 2012 - 16:43

    Floortje:

    Jee Em wat dapper allemaal!! Echt een heel ander verhaal! Afrika is voor mij onbekend terrein, dus nog leuker om je verslag te lezen! Ik kan begrijpen dat je nog moet wennen, een hele cultuurshock hoor.

    Veel succes komende week met werken in het ziekenhuis!

    xXx

  • 17 Juni 2012 - 17:44

    Laurens:

    Wat heerlijk om weer in een ander land te zijn!!! Nieuwe uitdagingen, cultuur etc. Ik had wel een idee hoe een ziekenhuis eruit zou zien in dat soort landen, maar de dingen die jij beschrijft had ik nooit kunnen bedenken. Ben blij dat je je verhaal in ieder geval hebt kunnen plaatsen op het internet, was namelijk erg benieuwd en jaloers:)

  • 18 Juni 2012 - 14:03

    Hanneke O:

    Het Lieve Emma!
    Wat een omschakeling zeg! Maar wel super gaaf dat je dit ook weer mee maakt! En toch nog in de Oranje sfeer in Uganda! Geweldig!

    Ik ben heel benieuwd hoe het werk in het ziekenhuis zal zijn volgende week! Kan niet wachten tot je nieuwe verslag!!

    Liefs Han!

  • 18 Juni 2012 - 15:45

    LK.:

    Emm...Wat een ervaringen alweer en je bent er pas 1 week. Het klinkt helemaal te gek ik kan helemaal weg dromen bij je verhalen ;) Helaas kan ik me verder helemaal niets bij het Afrikaanse leven voorstellen maar dankzij je verhaal toch wel een beetje. Gelukkig zijn er heel wat mensen om je heen waar je wat leuke dingen mee kan doen :) Al snap ik dat het natuurlijk niet zo tof is om nou alleen maar nederlands te praten... Je bent immers in afrika :P Hahha vooral het voetbalstuk is natuurlijk heel interessant!! Maar het EK?? Nee daar heb ik nog nooit van gehoord. Deed Nederland daar aan mee?? Hihihi ;) Veel plezier meissie en geniet ervan! Ik schrijf je ook nog een mail vd week. En we gaan je nummer uitproberen hea :P KUSxxxxxxxxxx

  • 18 Juni 2012 - 19:30

    Dieuwertje:

    Wauwie Em, wat heb je alweer veel gedaan en beleefd! Je past je echt heel snel aan aan een nieuwe omgeving en mensen volgens mij. Leuk dat je daar je eigen huisje hebt en met een leuke groep bent, klinkt super allemaal! Hopelijk bevalt het werk in het ziekenhuis. Ik ben alweer benieuwd naar het volgende verslag!!!

    X Dieuw

  • 18 Juni 2012 - 21:58

    John En Emmie:

    Hallo Emma,

    Gelukkig ben je weer veilig aangekomen, nu weer even aan het werk, dat zal wel even wennen zijn.
    Geniet ervan.

    groetjes en liefs van John en Emmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn eerste lange reis

Recente Reisverslagen:

05 December 2014

taranaki and pihanga.

25 November 2014

Vulkanen, meren en Hobbits!

18 November 2014

Was ik toch bijna...

05 September 2012

There and back again...

05 September 2012

Pearl of Africa
Emma

Actief sinds 12 Jan. 2012
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 30879

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 02 September 2012

Mijn eerste lange reis

09 September 2019 - 30 November -0001

Azië 2019

Landen bezocht: