A day in the life of a wwoofer - Reisverslag uit Perth, Australië van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu A day in the life of a wwoofer - Reisverslag uit Perth, Australië van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu

A day in the life of a wwoofer

Door: Blokkieom

Blijf op de hoogte en volg Emma

28 April 2012 | Australië, Perth

6:45 gaat de wekker en verwacht ik dat ik mezelf uit bed kan slepen. wat water in je gezicht plenzen en aankleden (mijn spijkerbroek is ondertussen zo vuil dat hij uit zich zelf kan blijven staan)

7:00 ontbijd! broodjes toosten en een kopje thee. iedereen druppeld binnen.

7:15/20 naar stal. liz begint met voeren en zet 1 paard buiten. Soms helpen we hiermee, maar meestal beginnen we met stallen uitmesten. Er is een 'binnenstal' van 4 boxen, waarvan 3 met een zanduitloop naar buiten. Het binnen gedeelte word geveegt en het buiten gedeelte drollen gewipt.
Daarna door naar de 'buitenstallen' (yards) dit zijn een soort zand paddocks met een afdakje aan het eind, eigenlijk super voor een paard voor de nacht! toch buiten, en ook onderdak! deze worden allen ontdaan van poep. (wat een poepmachines zijn paarden toch!) en dan hebben we nog standaard 1 logeer paard, wat buiten in zand yard staat. In totaal dus 9 paarden, waarvan 5 van Liz, 2 pension paarden en 1 pony van vrienden van hun. Opzich goed te doen dus, niet super veel.
Na deze poeperij word het water aangevuld, de stal geveegt, hooi netten gemaakt, (het zijn niet alleen poepmachines, maar ook vreetmachines) ;)
en soms de buiten paddocks ontdaan van dollen. (dit zijn weilanden, het is net andersom dan in NL)
Liz rijd ondertussen een aantal paarden. Daarna worden de dekens afgedaan en gaan de paarden naar buiten, het land op (paddock dus)

9:30 wij doen allerlei klusjes, soms zijn we vroeg klaar met de paarden (uurtje) soms duurt het wat langer. Het is tijd om nog wat dekens te wassen! Liz heeft ontzettend veel spullen, ik heb serieus paarden winkels met minder spullen gezien, dan zij heeft voor haar 5 paarden! Nu zijn we bezig met alle oude dekens uitzoeken, dus van de week een 20 jaar oude wasmachine (die nog nooit gebruikt was) uit het schuurtje gehaald en die opgestart. We wassen nu dus elke keer 2 dekens. (totdat de wasmachine het begaf, en we gewoon een aantal dekens over het hek heen hingen en met de tuinslang er over heen gaan)
Het is de bedoeling dat oude dekens dan nog een keer gebruikt worden. We hebben geprobeerd wat weg te gooien en/of er wat orde in te brengen.

10:00 Er staat allemaal onkruik 'pigface' (oftewel shitface) in de yards van de paarden en in de bak. Deze leuke klus was aan ons om het er uit te trekken! We zijn gelukkig met zijn 3en. (Lotte, Janina, een duits meisje en ik) zodat het nog wel te doen is. Totdat Janina en ik net onze handen in een grote hoop pigface stoppen en Janina uitroept 'slang'!!! Het was dan wel een inimini, maar genoeg om ons voor de rest van de dag bang te maken voor slangen! haha wij naar de buren (liz was even weg) om te vragen of het geen kwaat kon. Eh ja wel dus ;)
Maar uit onze omschrijving dacht hij dat het 'gewoon' een beenloze lizzard was. Nou wij vonden het wel goed, die pigface hoefden we niet meer aan te raken! Gelukkig waren we bijna klaar er mee.

11:30 Starten met het opstarten van de veggie garden! Elke herfst word er een groententuin aangelegt, en dit keer hadden wij de eer. Gister zaadjes gekocht en vandaag planten. echt vanalles gaat er in, bonen, broccoli, aardappels, paprika, uien, pompoenen, sla, vanalles door onze handen laten gaan. Wij vinden dat we het netjes en mooi hebben aangelegt en zijn zeer trots op ons werk! ;) Weer blij dat we met 3 waren, want alleen is dit toch een mega klus!

13:00 Tijd voor lunch! Hier iets nieuws als lunch menu ontdekt, witte bonen in tomaten saus, met kaas op toast, het is lekkerder dan het klinkt!

13:30 Meestal met Liz is het haasten naar het volgende! Ook na de lunch moet ze les geven, we gaan eerst naar Rhumba, een paard van haar van 3 jaar dat ergens anders staat. Even kijke hoe het gaat, en daarna door om les te geven. Wij kunnen kijken, ook gaat kleine Mia (4,5jr) mee. Ze blijft in de auto, wij gaan mee naar de les. Meestal is het heel intressant om te horen wat er gezegd word, langzamerhand begin je ook de dingen te zien die er gevraagt worden in het Engels (weet wel vaak de NLse termen, maar niet de engelse)

Na de les snel even boodschappen doen en weer op naar huis, want om 16:00 heeft Liz les aan huis. Vaak komen er mensen naar haar toe voor les. Liz rijd erg goed/hoog dressuur! Super om naar te kijken dus! (en om les van te krijgen!) Ik geloof dat ze een aantal keren staats kampioen is geworden en dat ze zelfs geprobeerd heeft mee te doen aan de olympische spelen in Sydney (is helaas niet doorgegaan)
In de tijd dat Liz les geeft doen wij nog wat klusjes in huis.
Voor wie mij al wat langer kent, zoals mijn kamer er vroeger uit zag, dat is er niets bij, als hoe hun huis er uit ziet! Ze hebben zo weinig tijd om op te ruimen, dat alles zich opstapeld, en er dus manhoge stapels met kleding, papieren, speelgoed en andere troep overal door het huis slingeren. Wij proberen er af en toe wat orde in te brengen, helaas duurd dat nooit voor lang, omdat het na 2 dagen weer is zoals daarvoor. Maargoed, we hebben in ieder geval het idee dat het voor ons wat helpt ;) Het huis is groot, en alleen begane grond, het heeft 2 woonkamers, ruime keuken (als hij opgeruimd is) een eet gedeelte en een gang met slaapkamers. Lotte en ik sliepen in onze eigen kamer, met 2 bedden en deelde de wc en badkamer met Mia. Janina sliep in het aansluitende huis, van de ouders van Liz, die nu op vakantie waren.
Na heel wat pogingen op iets orde te maken kwam liz op een gegeven moment in Lotte en mijn kamer, haar reactie was: Gosh did a bomb explode in youre room?!!! het enige wat ik kon doen was haar stom aangapen, aangezien het de netste kamer van het hele huis was... ' eh nee we passen ons gewoon aan?' Toch maar niet gezegd ;) Tegen Janina zei ze dat ze schoonmaakte als een man; namelijk om de dingen heen, en ze niet optillen en dan schoonmaken. Tja, iig maakt ze schoon! haha, gelukkig konden we hier heel veel lol om hebben met zijn 3en en kon Liz er ook wel om lachen en nam ze zichzelf niet al te serieus. Ook wist ze zelf wel, dat het huis niet al te schoon/opgeruimt was.
Een dag heb ik de badkamer en wc maar eens schoongemaakt, we kwamen er achter dat de tegels eigenlijk wit waren ipv bruin! haha weer een goede daat gedaan hopelijk ;)

Soms tijdens de lessen van Liz hebben we tijd om met Mia te spelen. Mia is een lief meisje, wat ook duidelijk haar eigen wil heeft! (en dat laat merken!) We hebben een aantal middagen lekker gekleid met haar, en vaak muffins of pannenkoeken of cake gebakken.
Sommige middagen doen we nog wat wieden in de tuin, of andere random klusjes. Vaak kijken we een stuk les van Liz, en helpen haar daarna met het binnen zetten van de paarden, dekens weer op doen en rond 18:00 voeren.
Als de paarden klaar zijn voor de nacht gaan wij ook naar boven.

18:30 we helpen met het klaar maken van het avondeten, groeten snijden e.d sommige avonden hebben wij gekookt, 2x Nlse pannenkoeken! jammie! Janina heeft 2x duits gekookt ook erg lekker!
we kijken wat tv en wachten tot Dino thuis komt (de vader) meestal ook rond 18:30
Iedereen neemt een snelle douche en doet gemakkelijke kleren aan. Soms worden er nog regel dingetjes gedaan en tv gekeken.

20:00 Meestal rond deze tijd kunnen we eten soms wat eerder, soms wat later. Soms eten we met zijn allen aan tafel, maar over het algemeen, tv diner! Er word een leuke film uitgezocht. (bijv. how to train youre dragon, erg leuk!) en daar lekker eten. Bijna elke avond hebben we wel een film met Liz en Dino gekeken. Na het eten doen wij de afwas.

22:00 totaal afgepeigerd tijd om te bed te gaan! ;)



Zo dit is een beetje een beeld wat je zoal kan doen als wwoofer, natuurlijk is het overal anders, maar dit wat het bij Liz en Dino. Het was voor mij een super leuke tijd, heel veel geleerd, vooral over paarden, australie en familie leven. Natuurlijk ook momenten dat je denkt, gadver darrie, ik wil ergens anders zijn. Maar Liz en Dino hebben ons alle 3 helemaal betrokken bij het familie gebeuren. Zelfs 2 keer een familie diner, waarbij we hebben geholpen, maar ook gewoon werden gezien als deel van de familie. Dat was weer een hele ervaring opzich!.(de laatste avond dat Lotte en ik er waren was Liz haar broer jarig, hij kwam bij Liz, met haar opa en tante te eten) Wij hadden die middag een taart voor hem gebakken voor zijn verjaardag.

Het werk was wel zwaar, ik was het bijna verleerd! Maar gelukkig erg goed te doen. We hebben vooral veel lol gehad met zijn 3en en met Liz en Dino. Hopelijk hebben we het huis en stal iets netter achter gelaten dan dat het was :P

Janina blijft nog bij Liz, zij was een wwoofer voordat wij kwamen. Liz gaat maandag naar Bali om daar les te geven. Omdat Janina wel mee wilde, en bij de naschoolse opvang werkt gaat ze mee als nanny. Ze is in de eerste week dat Lotte en ik er waren bij een andere familie gaan wwoofen, omdat dat niet goed ging is ze terug gekomen bij Liz. (ze ging toch mee naar Bali)

De paarden bij Liz zijn allemaal (zeer) goede warmbloed paarden, die hoog opgeleid in de dressuur zijn. De leukste was natuurlijk Emma! :D Haha Emma was het liefste, leukste, makkelijkste en meest freaky paard. Freaky, omdat ze met haar afstamming en bouw eigenlijk niet goed kon zijn in de dressuur, maar dat dus wel was! Emma zou nooit een stap verkeer doen en is ondertussen 20 jr en drachtig van haar 4de veulen. Liz heeft een aantal veulens van Emma zelf, waaronder Rappy, ook eentje die ik heel leuk vond!
Liz is een aantal keren naar de staats rijschool geweest, 1 keer om een soort les/workshop te geven. (wat bij ons denk ik te vergelijken is met rabo yong riders) daar kwamen allemaal getalenteerde kinderen (met rijke ouders) die dan moetsten springen, dresuuren, en cross country om hun rijden beter te maken. 1 dagje zijn wij mee geweest, vermoeiend, maar super leuk om een keer te zien en mee te maken!
Afgelopen weekend had Liz wedstrijd met Rappy. Rappy is nog jong en heeft weinig wedstrijden gedaan, dit was op hetzelfde terrein. (ook daar werden we trouwens aan het werk gehouden! ik 'mocht' de jury bladjes bij ekaar rapen en ze voorzien van koffie en thee en voeding mochten ze dat willen) voor 2 uurtjes.
Daarna naar Liz haar proefjes gekeken. Het ging best goed!

Een keer zelf gereden. Er is een kleine pony (kleiner dan Iris) funky genaamt, waar ik veel te groot voor was, dus alleen Lotte kon hier op. (ik denk dat ik zowat mee kon lopen met mijn benen) ;) Dus Lotte kon wat meer rijden dan ik, wat wel jammer was. Maargoed, ik mocht op Riva en kreeg een beetje les van Liz. Super leuk dus! Veel geleerd, en toch ook grappig dat er veel dezelfde dingen zijn als die we thuis doen met Iris.

Nou volgens mij heb ik nu al weer een aardig lang verslag lopen schrijven! Hopelijk verveeld al het paarden gebeuren niet na 2 zinnen al!

Lotte en ik zitten nu, verassend genoeg WEER in Perth. Gelukkig is het een leuke stad ;) Ik wil het liefst begin deze week travel mates vinden en naar het Noorden (Broome/Darwin) afreizn. Lotte is er nog niet helemaal zeker van wat ze wil. Misschien wil ze een andere wwoof familie zoeken, maar waarschijnlijk gaat ze mee naar het noorden. Vanmiddag ontmoeten we 2 meiden 1 uit frankrijk en 1 uit spanje om te kijken of we misschien samen kunnen reizen. Mocht het niet lukken, dan zoeken we nog even verder!

Dus hopelijk het volgende verslag ergens anders vandaan dan Perth! Ik weet trouwens niet hoeveel internet bereik ik heb, dus weer, geen bericht goed bericht, dan leef ik nog!

Groetjes uit een herfstig Perth!














































  • 28 April 2012 - 07:31

    Piet:

    Lieve Emma,
    Ik vond al die paarden verhalen wel erg leuk om te lezen. Een hele dag meegemaakt als het ware. Volgens mij was het dit keer geen slang, maar een soort hazelworm (hagedisachtige) uit je beschrijving op te maken. Blijf wel oppassen voor die griezels, want er worden daar heel veel mensen gebeten. Veel plezier met de reis naar het noorden. xxxxxxxx Piet

  • 28 April 2012 - 08:07

    Emmie :

    Hoi Emma, wat weer een leuk verslag, en leuk dat je zo bezig bent met de paarden.
    Hoop dat je gezellige maatjes vind om weer verder te reizen.
    Hier gaat het goed, John is weer helemaal top.
    Over een week ga ik weer naar Lourdes als vrijwilligster, heb er nu al zin in.
    Groetjes Emmie en natuurlijk een dikke knuffel van je grote vriend John

  • 28 April 2012 - 08:42

    Floortje:

    Hi Em!

    Weer een heerlijk verslag om te lezen!! Mooi zeg die dressuur paarden. En jee wat een rommeltje daar (ik heb ook de foto's van Lotte bekeken) maar wel heel leuk!

    Hier zou het lente moeten zijn maar vandaag lijkt het wel herfst! Wolken, regen en veel wind.. herfst in Perth is vast een stuk aangenamer. Ik ben benieuwd wat je/jullie volgende plannen zijn!

    xXx

  • 28 April 2012 - 08:45

    0ma:

    Je verslag weer met veel plezier gelezen. Ik heb de indruk dat er veel en hard gewerkt moet worden bij die paarden. 0ok de foto's zijn leuk. Ik ben blij dat alles goed gaat en wens je veel succes met het vinden van medereizigers naar het noorden. Liefs, Oma.

  • 28 April 2012 - 09:59

    Ank En Jac:

    Wat weer een ervaringen en nu al weer verder op weg en al weer nieuwe mensen ontmoet.
    Het verhaal verveelde geen moment. Heerlijk voor je om zulke verschillende dingen te beleven. En wat zijn paarden toch lief en mooi!
    Hier is het met iedereen goed en gezond. :)
    Heel veel plezier verder op reis.
    Liefs van Jac en Ank

  • 28 April 2012 - 10:35

    Laurens:

    hey emma,

    ik moest afkicken de afgelopen weekenden. Geen bericht van jou. Ik wist niet wat ik met die lege tijd aan moest. Help!!! En nu gelukkig is er weer een bericht. Mijn dag is weer goed:)

    Ok serieus. Wat een interessant verhaal. Heb een goed beeld van wat wooffen inhoudt. Wat is het hard werken zeg. Je bent alleen, maar bezig met schoonmaken. En heel vreemd dat je ook nog de jury moet bedienen????? Het is volgens mij veel beter dan fruitplukken etc.

    Vraagje: kreeg je ook betaald? Hopelijk wel:) Wat grappig dat er een paard was die ook emma heette en ook nog freaky leuk was:P
    Btw mooie close-up foto van dat paard zijn oog. goed gelukt.

    Ik kan weer met een gerust hart wachten op je volgende verslag:D

  • 28 April 2012 - 12:51

    Irma :

    Hoi,Emma...
    Erg leuk die verslagen van jou te lezen.
    Nog heel veel reisplezier..
    Groeten uit een regenachtig zwaag :-((

  • 29 April 2012 - 09:42

    Piet:

    Wat krijg je leuke en lieve reacties op je verslag Emma. Volgens mij heb je heel veel lieve mensen om je heen.
    Hoe zou dat nu komen?
    'Vertel me wie uw vrienden zijn... en ik vertel je we jij bent!'

    dag lieve schat XXXXXXXXXjov

  • 09 Mei 2012 - 05:25

    Geer:

    Emma, wat een leuk verslag. Het is voor mij geen paardenverslag, maar hoe jij dit alles daar ervaart en er mee omgaat.
    Ik denk dat jullie keihard werkten en een hele goede manier hadden gevonden om te dealen met alles wat minder leuk was. De viezigheid en rommel, je moest zelf organiseren en kon initiatief tonen, eigen verantwoordelijkheid, zoals bij de moestuin en bij het taarten en pannenkoekenbakken en meer in de keuken.
    Het was helemaal niet saai, je zag het helemaal voor je, wat je deed en zag.

    Ga lekker, geniet en liefs Geer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Mijn eerste lange reis

Recente Reisverslagen:

05 December 2014

taranaki and pihanga.

25 November 2014

Vulkanen, meren en Hobbits!

18 November 2014

Was ik toch bijna...

05 September 2012

There and back again...

05 September 2012

Pearl of Africa
Emma

Actief sinds 12 Jan. 2012
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 30918

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 02 September 2012

Mijn eerste lange reis

09 September 2019 - 30 November -0001

Azië 2019

Landen bezocht: