Het wilde westen - Reisverslag uit Darwin, Australië van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu Het wilde westen - Reisverslag uit Darwin, Australië van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu

Het wilde westen

Door: Blokkieom

Blijf op de hoogte en volg Emma

23 Mei 2012 | Australië, Darwin

Roadtrip benodigdheden:

6 kilo rijst

12 kilo pasta

25 pakken koek. (wat betekend 5 per persoon voor 3 weken wat nog best mee valt!)

9 zakken chips

5 roadtrip cd's

18 paprika's

2 brooden per dag

9 x betaalde campsite (wat meestal, niet altijd, een douche betekend)

22x de van ombouwen tot bed en weer terug.

4 pakken baby whipes (80 per pak is 320 doekjes, gebruik door 1 persoon, en ik was het niet)

7000km gereden. Dat is ongeveer 1500 per persoon in 3 weken tijd.

Heel heel heel veel mooie zonsondergangen!

Zo er is weer heel veel gebeurt in 3 weken tijd! Ik zit nu in Darwin! Niet helemaal gegaan zoals ik in Perth dacht dat het zou gaan, maar het zijn 3 super weken geweest!

In Perth eerst met die franse en spaanse meiden afgesproken, ik had er daarna een heel slecht gevoel over en wilde eigenlijk niet met ze reizen. Lotte had het iets minder dan ik. Na een nacht slecht slapen toch maar de beslissing genomen om niet met hun mee te gaan. Ik voelde me echt een super trut om hun af te zeggen! Maar ook wel heel fijn. Uiteindelijk bleek dat ze met 6 personen in een 5 persoons camper wilden rijden en slapen. Nou wij hebben er uiteindelijk met zijn 3 en in gelegen en dat was al krap! Dus even een dagje er rot over gevoelt, maar uiteindelijk een heel goede beslissing!
Die middag hebben we in het hostel een advertentie opgehangen dat we op zoek zijn naar reismaatjes naar Broome, misschien Darwin. Ook even op gumtree gekeken.
De volgende dag hadden Lotte en ik eigenlijk al besloten om dan maar met zijn 2en een auto te huren en naar broome te rijden... Tot we toch een smsje kregen van 2 jongens uit het zelfde hostel die wel geintresseert waren om naar het noorden te gaan! Olly, 18 uit Wales (UK) en Charly, 25 uit Frankrijk. Met hun afgesproken kennis gemaakt en besloten een camper te gaan huren! Toevallig hadden we die ochtend op gumtree een advertentie zien staan van een NLs meisje die toevallig ook Lotte heet, wij er op gereageerd maar nog niets gehoord. Toen we bij het reisburo waren om de camper te boeken zeiden zij al dat er nog een Nls meisje was die reismaatjes zocht. Dus zij haar bellen, bleek dat dus Lotte te zijn! Toeval bestaat niet he ;) We hebben nu dus Lotte K (de lotte waar ik al mee reisde) en Lotte E die er later bij kwam. (om het even duidelijk te maken!
Die middag nog een wicked camper gehuurd! Meteen ook maar besloten on naar Darwin door te rijden! Lotte K heeft nog 3 weken voor ze weer terug vliegt naar NL, dus daar moesten we even rekening mee houden met de datum van aankomst. (de 22ste! gister dus!)
voor de woensdag (overmorgen) erna.
Dit was allemaal op konninginnendag! Dus die avond wilde Lotte en ik wel even kijken of er wat leuks te doen was. Maar helaas geen NLders of iets, dus gewoon even wat gaan drinken, ook leuk!

De dag voor vertrek niet meer zo heel veel gedaan wat voor bereidings dingen voor de trip.

We hadden voor woensdag vroeg afgesproken om de camper op te halen. Dat was helaas voor Charly wel wat moeilijk, die had een moeilijke start en kwam een uur te laat. Wij hoopte dat dat niet de hele roadtrip zo zou gaan! Daarna flink boodschappen gedaan (wat heb je veel nodig voor 5 personen!) en op pad!! jes eindelijk! Na met wat moeite de weg gevonden te hebben (tja een kaart was ook wel handig geweest, maargoed met bordjes volgen en de lonely planet kom je ook ver) ;) uiteindelijk bij de pinnicles uitgekomen, een heel stel rare rotsen die zomaar uit de grond opsteken. Daar onze eerste zonsondergang gezien! (de eerste van vele!) En onze eerste camping frauwde gepleegd. aangegeven dat we met 2 personen waren ipv 5. (wat betekende dat de 3 achterin met tassen over zich heen en gordijnen dicht moesten zitten! Ben er niet helemaal voorstander van vind het niet leuk om het zo te doen, maar ja, niet iedereen heeft er bugdet voor om te kamperen en het scheeld veel geld. Die avond eerst maar eens een goede planning gemaakt over wat we eigenlijk willen zien en doen! Haha dat klint misschien raar in Nl dat je zomaar weg gaat met 4 'vreemden' en niet weet waar je precies heen gaat, maarja voor nu was het prima!

We wilden proberen zoveel mogelijk op free campsites te staan, die vaak een chemisch toiletje hadden, en soms zelfs dat niet. Douche was er niet. (lekker in de warmte!) maar het geeft wel het speciale gevoel dat je echt langs de kant van de weg op jezelf staat te camperen! Heerlijk! De camper konden we ombouwen tot een bed voor 3 personen, de meiden sliepen daar. Het was vrij krap, we lagen regelmatig met de zijkanten te knuffelen, maar het was prima te doen! De jongens lagen samen in een (lekke) tent. Dus elke keer als het begon te regen zaten wij binnnen recht overeind hoe erg het was en of ze de tent al uit dreven! (en hopelijk niet binnen kwamen, want met zijn 5ven in de Van slapen is niet te doen!) haha

Donderdag zijn we naar Kalbarri National park gereden, het eind van de middag waren we er, dus weinig gedaan. Op onze eerste free campsite gestaan en rijst gegeten! We hadden een zeer afwisselend dieet van Pasta of rijst! ene dag pasta, volgende dag rijst! (en we waren nog best luxe voor backpackers want we hadden ook nog groente om er in te doen en zelfs fruit!)
Charly is nogal een eter (en een sporter dus hij heeft het ook gewoon nodig) maar eet dus ook voor 2,5 persoon. (en had dan vaak nog honger)

Vrijdag zijn we naar Kalbarri geweest. Het is een prachtig national park met een canyon (?). Ook is hier het bekende natures window, een rots die zo is uitgesleten dat je er door heenkan kijken naar de rest van het park. Het was erg mooi om te zien!
Die avond alvast een heel stuk doorgereden naar Monkey Mia.

Zaterdag, Monkey Mia dag!
Monkey Mia is een soort resort waar dolfijnen langs de kust komen daar kan je ze smorgens (en de hele dag door) bewonderen. Ze worden wel wat gevoerd. Het is wel heel toeristisch, maar toch ook wel een magische ervaring om met je voetjes in de zee te staan en dolfijnen zo dichtbij (soms dichterbij dan een meter) voor je langs te zien zwemmen. We hadden dit in Bunberry ook al gezien, daar was 1 dolfijn, hier waren er een stuk of 7! Ook wat kleintjes die nog wat gekkegeit uithaalden met springen in het water. Het was een eind omrijden (inham van het land) maar het zeker waard!) We hebben best eeen strakke planning, dus na Monkey Mia in de ochtend weer snel door gereden naar coral bay!

Zondag zijn we verder naar coral bay gerden, bij het Ningaloo reef (google!) dit is het great barrier reef maar dan aan de west kust. Je kan er snorkelen boven het korraal en er is heel veel zee wild life. (whale sharks!!) Eenmaal aangekomen op het strand snorkels gekocht en zwemmen maar! Het strand was weer ongelofelijk mooi! een wit strand, met knal blauwe zee! Ook echt een paar meter in de zee begon het koraal al, dus je kon vrij dicht bij de kust blijven om het goed te zien. Ook zaten er veel gekke vissen. (heb o.a een rog en een octopus gezien!) Ook is het heerlijk om gewoon op het strand te liggen en even bij te komen van de afgelopen dagen, we hebben heel veel auto gereden! Die avond op een gewone camping gestaan.

Op Maandag zijn Lotte en Olly wezen zwemmen met whale sharks, ze zijn niet als sharks gevaarlijk, maar wel heel mooie beesten. Omdat ik in NZ al met dolfijnen gezwommen heb vond ik het wel mooi geweest. Het lijkt me een super ervaring hoor! maar alles is hier zo duur, dat het ook een keer ophoud met de mooie dingen zien ;)
Dus samen met Lotte en Charly achter gebleven. Charly houd nog al van sporten, dus afgesproken voor de lunch. Hij heeft geloof ik de hele ochtend gerent en gezwommen. Wij hebben heerlijk nog een keer gesnorkeld en op het strand gelegen! Daarna tijd voor lunch en ijs! want het word ondertussen al een mooi stuk warmer!
Lotte en Olly hebben een super dag gehad, de whale shark gezien en een 'gewone' whale gezien.

Dinsdag zijn we naar Exmouth gereden. Daar eerst even wat regel klussen gedaan en doorgereden naar het lighthouse, wat een mooi uitzichtspunt was. Daarna naar een ander strand, het was heel mooi, maar vergeleken waar we vandaan kwamen viel het toch een beetje tegen. De camping daar in tegen was weer super, aan het strand, simpel maar goed genoeg. We hebben daar (voor mij) iets heel bijzonders gezien: namelijk de volle maan zien opkomen! s avonds tijd voor een strand wandeling in het licht (want die volle maan gaf goed licht!) Onwijs gelachen om Charly die zich echt lam schrok van een krap waar hij op is gaan staan! (nog nooit een jongen zo horen gillen!) gelukkig leefde de krap nog min of meer...

woensdag zouden we eigenlijk gaan rijden naar Karijini NP. Tot we na een uur de (enige) discussie kregen van de trip. Charly wilde terug naar het strand en Lotte E en ik verder naar het National Park. Het was niet echt een discussie hoor, maar iets wat je hebt met 5 mensen dat je rekening moet houden met elkaar. Soms wil je niet iets anders. We hadden zeker in het begin een vrij strakke planning omdat we niet zo heel veel tijd hadden om in Darwin te komen.Uiteindelijk gewoon aan de planning gehouden en doorgereden naar het National Park. Het was een lange dag rijden, maar uiteindelijk zoveel verder gekomen dan we dachten dat we bijna een dag hadden in gehaald! Lotte E en ik echt super blij! haha. De weg er naar toe was prachtig. (voor mij dan) Dit was het australie waar ik voor gekomen was. Weg, je komt bijna niemand tegen, de berm is rood, met hier een daar een berg en termieten heuvels en af en toe wat groen.
Die avond stonden we in een mijn stadje, ergens op een parkeerplaat naast het sportveld. Het was geen officiele camping, maar er staan wel vaker backpackers dus we mochten er staan. :P

Karijini!! Het national park waar ik heel graag heen wilde! NOg even 3 uurtjes rijden tot we op onverharde weg kwamen, waar we niet harder konden dan 20 km per uur! Onze camper is niet de beste en is al wat gedeukt (tja wicked!) hij doet het goed hoor daar niet van! Maar hij kreunde en steunde toch heel wat dat hij over deze onverharde weg moest. Ook valt er aan de binnenkant af en toe wat uit elkaar. Nouja, als het maar bij de binnenkant blijft he ;)
Karijini (google!) heeft veel gorges met meertjes/riviertjes/watervalletjes) waar je in kan zwemmen (nog geen krokodillen!) Die middag in een gorge afgedaald (geklauterd over de rotsen) en kunnen zwemmen in een (heel koud!) meertje! Echt geweldig als je zo kwam zwemmen tussen de rotsen.
S avonds gekampeerd op het national park campsite.

Vrijdag 2 gorges gezien. Begonnen smorgens met een afdaling naar een groenige poel waar watervallen in uit kwamen. Er was een overhangende boom boven het meertje, die we natuurlijk even als springplank hebben gebruikt!!
De volgende gorge was de circular pool deze ligt diep in een gorge dus even naar beneden klauwteren. Maar ook zeer de moeite waard!
Helaas was het daarna alweer tijd om uit karijini weg te rijden. Het was een super tijd in dit national park!

Zaterdag zijn we naar Broome gereden. We waren vrijdag per ongeluk iets te ver gereden, dus het was niet zo ver meer. We worden nu ook gewoon wakker als de zon op komt, dus waren om half 7 op, wat 8 uur weg betekend. Dus lekker vroeg in Broome. Meteen naar het strand gegaan. Weer geweldig! blauw strand, blauwe lucht, 30 graden. wat wil een mens nog meer?! De hele dag gezwommen en gebakken.
Dit was echt vakantie houden gewoon. Broome staat bekend om zijn zonsdondergangen. (je kan hierbij ook op een kameel rijden, maar dat hoefde van mij niet!) Dus die even goed bekeken. Helaas is het nadeel daarvan dat er dan heel veel muggen komen! we zijn echt compleet lek gestoken daar, en tot aan nu toe zie je ons nog steeds lopen krabben en met open bultjes rond lopen.

Zo dit is het even voor nu, anders word het toch echt te lang! zal morgen of van de week deel 2 van de road trip er op zetten. Maar zoals gezegt, nu dus in het warme Dawin! Vanmorgen helaas Lotte K op het vliegtuig naar Perth moeten zetten, wat dan toch echt het einde van de roadtrip betekend en het uit elkaar gaan van de groep.

• 23 Mei 2012 - 06:04

Lotte K:

Hiii emmaa,
    wat een top verslag ;) toch even wat meer details dan ik!! Ben rond middag uur in me hostel aangekomen. Ben helemaal gesloopt en zit er helemaal doorheen. Het is echt even een diep gat nu :( ben niet thuis maar ben ook niet meer met jullie! Je kaartje was wel super lief <33 dankjewel daarvoor. In perth is t toch wel redelijk frisjes op dit moment dus wees blij met de 32 graden ;) gaan julle nog leuke dingen doen?? Ik totaal niet XD ben voor 50 procent nu thuis maar zou t liefst of bij jullie willen zijn of thuis dus t is niet zo tof. Het hostel is verschrikkelijk!! Maar verder ga ik niet meer klagen :P mijn laatste dagen in aus ik ga proberen te genieten. Jij nog heel veel plezier in darwin voorlopig. En ik blijf je volgen als ik in nl ben. Natuurlijk houden we ook contact hea meissie :) voel me nog steeds beetje schuldig dat ik je beetje heb laten zitten. Maar wat liefde toch allemaal met je doet XD zorg goed voor me knulletje :$ de trip was A-MAZING en wat hebben we er toch goed aangedaan niiet met frans en spaans te reizen. Halleluja emma je bent een topper (a) Veel plezier geniet ervan voor je het weet is t voorbij! Ik denk aan je meis, liefsx een hele dikke knuffel (ook voor lotte,charly en olly!)

• 23 Mei 2012 - 06:30

Hanneke O:

Hey lieve Emma!
    Wat een super verhaal weer! Kan nu al niet wachten tot deel 2 :-)

Zo te lezen vermaak je je daar helemaal! (jaloers!! ;-))

Liefs!!

• 23 Mei 2012 - 06:46

Marrie:

Wauw!! Wauw!! Wauw!!
    Zijn er meer woorden nodig om te vertellen hoe gaaf dit is??

Zomaar met vreemde in een Camper en er goeie vrienden aan over houden. Je bent echt Vet goed bezig!!!!

Ik wacht met spanning op deel 2!!!

KUSS

• 23 Mei 2012 - 07:33

Piet:

Lieve Emma,

weer zo'n mooi verslag en met de intro had je mij jullie reis ingezogen. Knap van je, dat je steeds weer iets verzint. Wat beleef je veel.
    Machtig.
    Veel liefs, xxxxxxxxx jov

• 23 Mei 2012 - 11:33

0ma:

Wat een mooi verslag weer, we zijn blij te horen dat alles goed gaat. We leven helemaal met je mee en hebben de kaart van Australië op tafel liggen om te zien hoe ver je nu weer bent. Wat een belevenissen weer. 't Is hier nu ook 25 graden, dus we doen niet veel. Liefs, 0ma.

• 23 Mei 2012 - 11:59

Laurens:

lieve emma,

jaloers, jaloers!!!! Dit is nou echt waar backpacken voor staat. Vakantie vieren op een zo goedkoop mogelijk manier, elke dag wat anders en mensen ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten.

Vind het erg goed om te horen dat je niet de keuze heb gemaakt om met die spaanse en franse meiden te reizen. Er komen altijd weer nieuwe mensen op je pad, met wie de klik er wel is. Dus heel goed gedaan.

Wat een verhalen. Het zal wel lekker hebben geroken in die camper, zonder gedoucht te hebben:) Nu nog een kangaroo!!!
    Waiting for part 2.

• 23 Mei 2012 - 17:40

Dieuwertje:

Wat weer een superverslag! Goed dat je op je gevoel bent afgegaan en niet met de eerste groep bent meegegaan. Jullie hebben wel een gigantische afstand afgelegd zeg, knap dat jullie dat zo goed en strak hadden gepland.
    We willen weer foto's zien!

Veel liefs!

• 23 Mei 2012 - 19:32

Anja:

Wat een avontuur! Super dat je gewoon je gevoel hebt gevolgd en nu drie weken lang leuke nieuwe vriendschappen hebt opgebouwd. Echt tof om te lezen allemaal!
    xxx

• 24 Mei 2012 - 11:12

Marga:

Emma, wat een gezellig reisverslag weer.
    Leuk dat de dolfijnen uit eigen keus naar je toekomen. Zo hoort t ook. Veel plezier verder.

• 24 Mei 2012 - 12:59

Floortje:

Ohh dat klinkt echt als een prachtige roadtrip! Mooi he, Western Australie, zo ruig en typisch.. Australie! Kakadu NP is ook een mooi gebied, met oranje rotsen en lovely gorges.

Hier in NL beleven we ineens tropische temperaturen! De lente is de nieuwe zomer, lijkt wel ;) Veel plezier in Kakadu NP en daarna de Oostkust!

• 24 Mei 2012 - 17:34

Siebe:

Ey Emma, wat een super leuk verhaal! Wat een mooie avonturen beleef jij allemaal! Heb net Oma b gesproken ze was erg enthousiast dat jij had gebeld, ze was er erg blij mee. Veel plezier nog tijdens en je reis en geniet ervan voordat je het weet ben alweer in Nederland!

Groetjes Siebe

• 25 Mei 2012 - 21:14

Emmie :

Hallo Emma, wat weer een verhaal, je durft wel hoor.
    Wat lekker dat je daar zo geniet.
    Met je grote vriend gaat het heel goed, vanavond lekker gezwommen, met een big smil