Afgelopen week ! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu Afgelopen week ! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Emma Beemsterboer - WaarBenJij.nu

Afgelopen week !

Door: Blokkieom

Blijf op de hoogte en volg Emma

22 Juli 2012 | Oeganda, Mukono

het gaat echt goed met het geld ophalen, deze week zelfs naar kampala geweest om een deel van het geld alvast te spenderen aan matrassen!

verder gedaan deze zeek, het was het laatste weekje in het ziekenhuis.
maandag mocht ik weer naar O.P.D (oud patient department) daar zitten verschillende klinkieken. vorige keer heb ik al veel gezien, alleen nog niet naar pharmacy. Dus daar mocht ik nu heen.
ze waren heel vriendelijk en de man legde veel uit over de verschillende testen die ze hier uitvoeren, oa hiv testen, bloedgroep bepalen, sputumkweken, malaria test en tbc testen. Eerst wilde ze mij een hiv test laten doen, ik vind het prima maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. (je weet maar nooit waar die naald nog meer gezeten heeft)
wat heel leuk was dat ze me door een microscoop lieten zien hoe malaria paracieten er uit zien en ik heb rodebloedcellen in urine gezien.
tijdens de lunch met Jana afgesproken.
ze had een heel intressant weetje; er is een onderzoek gedaan naar het iq van mannen en vrouwen. in de westerse wereld groeit dit allebij, alleen dat van vrouwen groeit gemiddeld sneller dan dat van mannen. dit zeiden we tegen 2 artsen van daar, nou dat leverde een mooie discussie op, want volgens die ene was er toch geen enkele vrouw slimmer dan een man, daar had ie echt nog nooit van gehoord en het kon ook niet volgens hem. Gelukkig was de andere arts iets ruim denkender, en die kon zich er misschien wel iets bij voorstellen. (nou weet ik niet of ie gewoon aardig wilde zijn voor ons)we hebben nog een poging gedaan met die andere arts en het daarna maar opgegeven.
s middags naar medical superintendent geweest om eens over de matrassen te praten, hij zou verschillende dingen uitzoeken en dan weer overleggen. Ik wil wel voor goede matrassen gaan, die lang mee gaan, anders heb je er nog niets aan. (denk ik dan)dan maar wat meer geld uitgeven. Dit was wel iets wat wat verbazing wekte bij hen. :p

Dinsdag voelde ik me niet zo lekker, dus aan de ors en een dagje thuis gebleven. gelukkig viel het allemaal erg mee en was het met een dagje wel weer over.

Woensdag dus gewoon weer naar het ziekenhuis gegaan. En woensdag diabetes dag! vorige week hadden Jana en ik de files geordend, maar dit zou Afrika natuurlijk niet zijn, of iemand had ons systeem (wat toch echt niet heel moeilijk is) helemaal omgegooit! mijn autistische ik kwam boven en heb stug alles weer op goede volgorde gelegd.
verder voornamelijk bloeddruk opgemeten en nieuwe files aangemaakt.
Toen alle patienten gezien waren weer even naar de medical super intendent geweest om te kijken of hij al wat meer wist over de matrassen. Gelukkig wel, hij had een hele prijzenlijst. Er is geld voor 14 matrassen en matrashoezen. Afgesproken om vrijdag met de accountant van het ziekenhuis naar Kampala te gaan om de matrassen te regelen.

Donderdag mijn laatste dagje in kawolo hospital, en het was een enerverend dagje! Ben bij het registratie punt gebleven, deze zit word afgeschermd door een gordijntje van de kinderkliniek. Dit is voor de jongste kinderen die daar worden gezien en evt worden opgenomen op de kinderafdeling.
De arts daar was erg aardig en legde veel uit. Waar hij veel mee te maken krijgt zijn moeders die niet willen dat hun kind word opgenomen op de kinderafdeling omdat ze dan bang zijn, dat als ze niet thuis zijn (al is het voor 2dagen) hun man er met een ander vandoor gaat, of dat er niemand voor de kinderen zorgt.
Met als gevolg dat de zieke kinderen die opgenomen moeten worden weer gewoon naar huis gaan en alleen maar zieker worden. Dan komen ze terug naar het ziekenhuis als het bijna al te laat is. De malaria parasiet valt je rode bloedlichaampjes aan, dus te lang onbehandeld krijg je bloedarmoede. tegen die tijd komen de kinderen weer terug naar het ziekenhuis. Maar omdat er vaak te weinig bloed is voor een bloedtransfusie kan het dan al te laat zijn. o.a dit maakt dat malaria de grootste veroorzaker van kindersterfte onder de 5 jaar is.

Net toen ik wilde gaan lunchen kwam de O.P.D verpleegkundige me halen omdat er een groot ongeluk gebeurd was: gelukkig viel de grootte van het ongeluk wel mee, maar 2 mensen die op een bodaboda zaten en tegen een auto aangeknalt waren.maar de wonden van de ene man waren wel groot; zijn hoofd had 3 grote wonden van ongeveer 10cm en de lappen vlees hingen er los langs, je kon tot op zijn schedel kijken (die gelukkig nog wel heel was) en het bloedde flink. ook zijn benen stonden niet goed, omdat ze niet wisten wat ze daar mee aanmoesten hebben ze ze maar alleblij ingegipst. Met de hoofdwonden wisten ze ook niet goed wat ze er mee aanmoesten, uiteindelijk hebben we ze schoongemaakt met water voor injecties en het gehecht. Met het schoonmaken heb ik nog kunnen helpen, daarna heb ik de man zijn handen vast gehouden, hij was ondertussen niet zo helder meer en wilde steeds opstaan. Het hechten werd ook zonder verdoving gedaan, dus kan het nog wel begrijpen ook! Wat ook wel heel typisch Afrikaans/oegandees is, de man moest een bloedtransfusie hebben, dus zijn bloedgroep moest bepaald worden. DUs daar moest iemand van het labratorium voor komen, nou die waren allemaal tegelijk aan het lunchen, dus dan wachten ze gewoon tot er iemand terug is en dan gaan ze het dan nog eens doen.
Omdat de patient eigenlijk meer zorg nodig had is hij doorgestuurd naar mulago hospital, (groter en ze hebben meer spullen) wat denk ik wel beter was.
Na dit bloederige geheel had ik toch minder trek in lunch, dus eerst weer even naar de kinderarts gegaan. Daar nog een paar patientjes gezien en voor die dag vrij laat naar huis gegaan.

Vrijdag matrasjes dag! De ambulance van Kawolo kwam me halen slechts een kwartier te laat, dus bijna te vroeg voor afrikaanse begrippen! (mukono ligt tussen kampala en Lugazi in) De accountant had al wat voor onderzoek gedaan naar de matrassen en die zouden we bij de matrassenwinkel ontmoeten. Zo gezecht zo gedaan! Hij stond netjes te wachten. De matrasjes zijn te groot voor kinderbedjes, dus die moesten eerst door de helft gesneden worden om te laten passen, dan zou hij de rest aan elkaar plakken en daar extra matrassen van maken. Na een uur zou dit klaar zijn dus ondertussen zijn we stof gaan halen voor de macintosh; dat word de matrashoes die de urine en andere lichaamssappen tegen houd voor ze op het matras komen. De man die dit ging maken was ook al mee, en natuurlijk/helaas probeerde hij ook er weer een slaatje uit te slaan, tegen mij zei hij dat hij nog ritsten nodig had, dus ik dacht nou dat zal dan wel! gelukkig wist de accountant wel beter, en kreeg hij ze niet. Vond het een beetje een verveldende man, dus heb wel even tegen hem gezegd dat je geen gebruik kan maken van zieke kinderen om zelf winst er uit te halen. Daar moest ie wel een beetje om lachen. Ook bij de stoffenwinkel moeten onderhandelen en er nog best wat af kunnen halen, waardoor we wat extra geld over hielden om meer matrassen te kunnen bekleden. Uiteindelijk 3 rollen stof mee genomen en weer terug gegaan om de matrassen op te halen. Deze waren natuurlijk nog niet klaar, maar het duurde niet lang meer. De matrassnijder had het zeer goed gedaan, hij had de matrassen zo goed gelijmd dat we er wel 22 hebben!
We zouden de tailor met de matrassen afzetten bij zijn huis.
Toevallig is net vrijdag de ramadan begonnen en laat de accountant nou moslim zijn. Dus die moest eigenlijk bidden. Er waren meerdere moslims en weinig ruimte, dus ze gingen gewoon op straat zitten. (stel je een van de drukste straten van kampala voor) dus niemand kon er meer langs! vrachtautos rijden dan ook gewoon tot een meter voor de mensenmassa en gaan daar rustig stil staan en wachten tot ze klaar zijn met bidden. Ondertussen hebben de chauffeur en ik de tailor en de matrassen thuis gebracht. De accountant hebben we later weer opgepikt. Hoelang dit alles duurde viel me nog alles mee! 9 uur weg gegaan, 3 uur weer thuis!

In het guesthouse doen we veel (kaart)spelletjes, dus die middag lekker gepoephoofd. (shithead of kakahoofd in het engels/belgisch) (ja das een kaartspel) ;)

gister was het uiteindelijk mooi weer, dus naar het hotel met zwembad gegaan met Annemie, Amber, Bas, Mario en Marleen. We zouden er een heel westers dagje van maken, s avonds pizza!! en het lekkerste; met kaas!! ;p echt kaas is hier niet en ik mis het!!

vandaag veel bezig geweest met nieuwe dingen plannen, voornamelijk met Amber en Annemie (belgie) maar eerst maar eens zien of het door gaat.
vanaf morgen ga ik naar acheru, waar Amber en Marleen ook werken, ik ben heel benieuwd!

zoals gezegd, met het geld ophalen gaat het heel goed, allemaal super bedankt!!

Liefs uit Oeganda

ps mochten er meer spelfouten in zitten dan normaal, ik typ met een belgisch toetsenbord; dus azerty ipv qwerty en das soms nog wel lastig!






















  • 22 Juli 2012 - 13:31

    Dieuwertje:

    Wat weer een belevenissen! Je wordt een hele zakenvrouw daar, met dat onderhandelen en regelen. Super dat je zoveel matrassen hebt kunnen regelen!

    Het is hier eindelijk lekker weer geworden!

    Liefs, Dieuwertje

  • 22 Juli 2012 - 14:42

    Laurens:

    wat geweldig dat je zelfs 22 matrassen kon regelen. Wat een belevenis. Ik ben zo benieuwd hoeveel je bent veranderd. Het klinkt allemaal zo goed. GO EMMA!!!

  • 22 Juli 2012 - 16:49

    0ma:

    Knap van je om zoveel matrassen te regelen. Van wie hen je die onderhandelingsgeest? Is het daar ook erg warm? 0pa en ik zijn heel trots op je. Liefs, 0ma.

  • 22 Juli 2012 - 18:31

    Piet:

    Emma, lieve dochter van me, ik vind je fantastisch! Dat je dit allemaal meemaakt en daarnaast ook nog de matrassen regelt, wat een ervaring.
    Je begint het afrikaanse ritme al goed op te pakken. Het leuke is dat je daar nog zoveel dingen zelf kunt regelen.
    Hier moeten de matrassen eerst een ISO-certificaat hebben, enz. enz.
    Daar regel je het gewoon zelf én plaatselijk. Is ook wat voor te zeggen.

    Bedankt voor je prachtige verslag, alsof ik er zelf bij was.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjov

  • 22 Juli 2012 - 21:05

    Ank:

    Lieve Emma, wij zijn ook heel trots op je!
    Denk maar niet te veel aan Hollandse kaas, dropjes en pindakaas en ga zo door.
    Je bent een kanjer; je werkt mee en laat nu ook iets moois achter.
    Veel goeds, ook met je vriendinnen,
    Groetjes van Jac en Ank

  • 22 Juli 2012 - 21:05

    Ank:

    Lieve Emma, wij zijn ook heel trots op je!
    Denk maar niet te veel aan Hollandse kaas, dropjes en pindakaas en ga zo door.
    Je bent een kanjer; je werkt mee en laat nu ook iets moois achter.
    Veel goeds, ook met je vriendinnen,
    Groetjes van Jac en Ank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn eerste lange reis

Recente Reisverslagen:

05 December 2014

taranaki and pihanga.

25 November 2014

Vulkanen, meren en Hobbits!

18 November 2014

Was ik toch bijna...

05 September 2012

There and back again...

05 September 2012

Pearl of Africa
Emma

Actief sinds 12 Jan. 2012
Verslag gelezen: 966
Totaal aantal bezoekers 30879

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 02 September 2012

Mijn eerste lange reis

09 September 2019 - 30 November -0001

Azië 2019

Landen bezocht: